perceptie si realitate

Standard

Merg adesea cu baietelul meu la locuri de joaca pentru copii unde, dupa ce joaca un joc, castiga niste tichete care apoi pot fi preschimbate in diverse mici obiecte sau dulciuri. Am mers ieri acolo, castigase el 40 de tichete si am mers la ghiseul unde se schimba. Voia acadele. Convingerea mea, bazata pe ce-mi reaminteam de cand fusesem ultima data acolo, era ca o acadea valoreaza 20 de tichete, deci am dat cele 40 de tichete si am cerut 2 acadele. Vanzatoarea a luat tichetele, le-a numarat, a vazut ca erau 40, mi-a dat acadelele. Cand imbracam baietelul sa plecam, privirea imi este atrasa de o eticheta pe care scria  negru pe alb: o acadea costa  30 de tichete. Recunosc, nu m-am mai preocupat sa rectific situatia cu vanzatoarea, am plecat insa gandindu-ma: oare cum o realitate afisata atat de evident, precum ,,pretul,, acelor acadele a fost ignorata de doua persoane in acelasi timp? Convingerea mea asupra pretului, bazata pe o eroare, a actionat atat de puternic incat mi-a modificat comportamentul: nu am mai verificat pretul desi eu intotdeauna ma asigur ca stiu exact ce platesc si pentru ce platesc cand cumpar ceva. Iar convingerea mea a actionat la fel de puternic asupra vanzatoarei, care, desigur nu era neatenta sau superficiala, caci a numarat meticulos tichetele, dar a captat cumva subliminal informatia eronata  purtata de mine, asa incat i s-a parut firesc sa dea o acadea cu 20 de tichete in loc de 30 cat era pretul. Intamplarea asta marunta mi-a reconfirmat (daca mai era nevoie) ca perceptia nu doar ca influenteaza raportarea noastra la realitate , dar uneori si intr-un anume fel, perceptiile si convingerile noastre pot crea o ,,realitate,, aparte pe taramul careia traim  marunte portiuni din viata. Problema este atunci cand ajungem sa  manipulam in mod voit perceptiile celorlalti pentru ca ei sa vada realitatea pe care avem noi interesul sa le-o aratam si atunci cand ajungem , prin mecanisme interioare nu tocmai sanatoase, sa ne alteram perceptiile pana la punctul in care realitatea devine greu perceptibila pentru noi.

Clara T

Lasă un răspuns

