libertatea de dincolo de ziduri

Standard

am vazut astazi, scris pe un zid, cu vopsea-spray :,,libertatea personala se termina in libertatea altuia,,. Era si o semnatura acolo, indescifrabila, deci nu pot spune numele persoanei al carui citat l-am reprodus. mi-a dat de gandit; aproape toata viata mea am crezut asta: ca libertatea mea este ca o piesa de puzzle care se potriveste sau nu cu piesa de puzzle a celuilalt, ca un teritoriu bine delimitat de ziduri si frontiere care imi spun ca ,,dincolo de,, nu se trece, ca un fel de …limba al carui inteles isi declina utilitatea si sensul la portile unui teritoriu in care o alta limba este stapana.

Azi dimineata, inainte de  citi randurile acelea vopsite pe zid, cred ca inca mai credeam asta. Apoi, citindu-le, m-au revoltat intr-un fel care m-a facut sa ma intreb care-i cauza revoltei mele; m-am ascultat cateva clipe si am inteles: fiina mea nu mai rezona cu acel citat caruia mintea inca i se alia, prin resorturi invechite. Fiinta mea cea de-acum stie ca libertatea mea incepe in mine insami si se termina doar in fata limitelor pe care eu insami i le-asputea pune, ca  libertatea mea nu are legatura cu celalalt , cu ceea ce el face sau nu, cu ceea ce spune sau nu; libertatea mintii , a sufletului, a fiintei mele este  un zbor ce nu se poate zbura cu aripi de imprumut, este o usa ale carei porti nu se pot deschide sau inchide cu vreo alta cheie decat cea care o detin doar eu; libertatea mea e una cu mine. Nu ma voi duce sa scriu asta pe niciun zid, nici macar pe acela pe care am vazut  citatul   care mi-a starnit nevoia de replica…

Clara T

Lasă un răspuns

