un dialog al surzilor

Standard

stiutu’ nu-i totuna cu facutu’.sau vorba aia: ,,teoria ca teoria, practica ne omoara,,.

Daca vrei sa fii cat mai sigur ca mesajul tau a ajuns la celalalt, comunica pe limba interlocutorului. stiu asta de mult timp si totusi, din comoditate, din inertie sau din cea mai buna intentie, am continuat ani la rand sa comunic pe limba mea catre oricine, fara sa ma intreb daca celalalt pricepe sau nu. si cu inocenta m-am mirat adesea ca celalalt ramanea mirat in fata exprimarilor mele. debusolat. frustrat. confuz. pierdut.  Desi STIAM ca unul din factorii majori de blocare/rupere a comunicarii este lipsa unui limbaj comun sau absenta unui decodor al limbajelor utilizate in dialog, am continuat sa vorbesc in pasareasca mea si sa ma plang ca celalalt imi raspunde in chinezeasca lui. Ignorand ce invatasem, continuam sa risipesc metafore, constructii alambicate, cuvinte impodobite cu zece intelesuri pe-o silaba, crezand ca asa, facilitez si infrumusetez drumul celuilalt catre mesajul meu. Culmea era ca am tot primit replica: ,,iarta-ma, dar nu inteleg ce spui,, , insa zambeam intelegator, spunandu-i celuilalt ca nu-i problema mea daca el/ea nu intelege si-l trimiteam, indirect si ,,subtil,, la cursuri de pasareasca, daca vrea sa-mi inteleaga mesajul.

Azi  am priceput ca, desi comunicarea implica cel putin doi oameni iar responsabilitatea transmiterii/receptarii/decodarii mesajului revine fiecaruia, totusi, cand intentia/dorinta de a fi auzita si inteleasa de  cineva este a mea, atunci este firesc ca eu sa am grija sa invat sa comunic pe limba celuilalt, macar la nivel de baza.

Cu limbaje diferite dialogam precum surzii.

iti multumesc, Omule care azi m-ai ajutat sa pricep ca cine vorbeste in limba simplitatii nu are cum sa nu se piarda in tesatura unui limbaj cu prea mult cuvinte, asa cum nici cel care are in fire un limbaj colorat, savuros si condimentat nu poate pricepe prea mult dintr-un limbaj cernut printr-o sita prea deasa…

 

 

Lasă un răspuns

